Het systeem van Copytaria is origineel en tamelijk nieuw. Om zeker te zijn dat het kan overleven, moeten we misbruik zo veel mogelijk uitsluiten. Een stukje verderop de spelregels voor schrijvers. Maar nu eerst de...

regels voor opdrachtgevers

Een goede briefing is voorwaarde voor een goede tekst. Je kunt niet zomaar wat kreten naar binnen gooien en hopen dat er een briljant verhaal uitrolt. Probeer zo goed mogelijk uit te leggen wat je wilt zeggen en bereiken, geef inzicht in de doelgroep, verwijs naar bestaande voorbeelden (oude uitingen bijvoorbeeld) en geef de schrijver liefst ook een telefoonnummer van een contactpersoon voor nadere informatie. Bedenk dat een schrijver ook betaald moet worden voor uitzoekwerk. Als iemand op basis van een half woord en uren research toch een goede tekst weet te produceren, dan mag daar best een extraatje tegenover staan.

Niet betalen = niet gebruiken. Je mag een tekst pas gebruiken als je hem betaald hebt. Vind je een tekst niet goed genoeg, dan moet je hem vooral niet betalen. Maar dan mag je hem óók niet gebruiken. Dus ook geen stukjes eruit of zelfs maar een kopregel. Deze regel is niet te omzeilen door gewoon een heel klein bedrag te betalen. De tekstschrijver heeft namelijk het recht een betaling te weigeren en zijn tekst terug te trekken. Je krijgt dan geen rekening en mag de tekst ook niet gebruiken. Dus als je het niks vindt, betaal dan niks. En als het niet goed genoeg is, ga dan in overleg met de schrijver om het beter te maken. Gebruik een tekst alleen als je er echt tevreden over bent. En betaal een passende prijs.

De schrijvers van Copytaria zijn van iedereen, dus het is niet de bedoeling dat je een bepaalde schrijver probeert over te halen rechtstreeks voor je te gaan werken. Laat het los! Als iedereen zich aan de regels houdt, blijven de betere schrijvers verbonden aan het systeem, en dus beschikbaar voor iedereen. Bij elke opdracht kun je desgewenst je voorkeur uitspreken voor dezelfde schrijver. Deze kan dan je opdracht accepteren of weigeren. Het voordeel van werken via Copytaria is, dat als je favoriet geen tijd of gelegenheid heeft, er altijd wel een collega is die het werk kan overpakken. Heb je een tekstschrijver eenmaal uit Copytaria losgeweekt, dan moet je het zonder deze achterban stellen. Is 'jouw' schrijver dan eens druk, ziek of op vakantie, dan heb je niks om op terug te vallen.

Al deze regels zijn lastig te bewaken. We hebben ook helemaal geen zin om overal achteraan te rennen. Hopelijk probeert iedereen mee te werken en te denken in de geest van Copytaria, waarin geen ruimte is voor egoïsme en puur winstbejag. Als we het systeem zijn werk laten doen, kan de kwaliteit van de samenwerking alleen maar stijgen.

Regels voor schrijvers

Klanten zijn van iedereen. Dat wil zeggen dat we liever niet hebben dat een tekstschrijver een via het systeem bediende klant direct benadert. Schrijvers die Copytaria alleen gebruiken om nieuwe klanten binnen te slepen, of die na een eerste keer rechtstreeks zaken gaan doen, verpesten het voor de rest. Dergelijk oncollegiaal gedrag kan leiden tot uitsluiting van zowel de schrijver als de klant. Uitzonderingen zijn wellicht mogelijk, maar alleen na overleg.

Hoe dan ook zijn er belangrijke voordelen aan het blijven werken via Copytaria. De klant kan immers binnen het systeem elke keer jou als enige favoriet aanmerken en direct de klus toespelen. Je blijft werken via het 'Pay what you want'-systeem en Copytaria genereert en verstuurt ook nog eens een mooie rekening voor je. Helemaal automatisch. En ook voor de beloning van Copytaria geldt: betaal wat je er voor over hebt!

Vals claimgedrag is uit den boze. We hebben een broertje dood aan mensen die maar vast een klus aannemen terwijl ze eigenlijk geen tijd hebben. Puur en alleen om hem te hamsteren. Een klus accepteren en de deadline niet halen is een doodzonde. Als je geen tijd hebt of de klus is te ingewikkeld, dan laat je hem over aan een collega die wél de gelegenheid en de expertise heeft. Dus denk goed na voor je een opdracht claimt.

Schrijf je in bij één of twee categorieën.
Niemand is én een topcopywriter, én een professioneel journalist én een accuraat corrector. Natuurlijk wil je zo veel mogelijk werk krijgen via Copytaria. Maar probeer dan werk te vinden waar je écht goed in bent. Schrijf je bij maximaal twee categorieën in. En laat het andere werk over aan andere echte specialisten.

De prijs is echt helemaal vrij, dus het is niet de bedoeling dat je hier sturend in optreedt. Als je je kopij afsluit met de mededeling "ik heb hier 6 uur aan gewerkt en mijn uurprijs is 95 euro" dan geef je de klant niet de ruimte om zelf de prijs vast te stellen. De kans bestaat dat je hiermee jezelf te kort doet, want je ontneemt de opdrachtgever de mogelijkheid om je méér te geven. Wel is het mogelijk om een offerte te maken voordat je aan het werk begint. Maar alleen als de klant daar nadrukkelijk zelf om vraagt. De klant is in dit proces dus leidend.
Dit betekent overigens ook dat als een klant per se een offerte wil, je deze mag geven. Maar het hoeft niet, want dan moet hij maar ergens anders een tekstleverancier gaan zoeken.

Alsjeblieft niet piepen als het systeem er soms toe leidt dat je (te) weinig betaald krijgt. Copytaria is een ideale urenvuller. Je neemt een klus alleen aan als je niets anders te doen hebt, en doet hem dan ook meteen. Als de beloning tegen valt, heb je in ieder geval íets verdiend. Bedenk dat gierige klanten (of profiteurs) uiteindelijk aan het kortste eind trekken, omdat hun ranking leidt onder jouw slechte waardering.

Verdere spelregels komen voort uit de praktijk. Het systeem is gloednieuw, dus we weten nog niet wat er verder allemaal mis kan gaan. Natuurlijk houden we je op de hoogte van eventuele veranderingen. Als je zelf ideeën hebt, zijn die natuurlijk meer dan welkom.

 

 

 

Login
REGISTREER