Een tekst laten schrijven
(de korte versie)

Wil je een tekst laten schrijven? Registreer, log in, voer een opdracht in. Qua betaling heb je diverse mogelijkheden:

1. waardebepaling achteraf
2. een plafondprijs
3. offerte vooraf

Kies een of meerdere schrijvers en verzend de briefing. De eerste die reageert, claimt de klus, doet het werk en stuurt het je toe. Jij betaalt. Klaar.

 

Een tekst laten schrijven (de lange versie)

Copytaria is een tekstwinkel waar de opdrachtgevers zélf het beloningssysteem bepalen. Willen ze liefst gewoon een offerte vooraf? Dat kan. Maar alle bij Copytaria aangesloten professionele schrijvers werken desgewenst óók op basis van 'waardebepaling achteraf'. Bij dit systeem mag de opdrachtgever  ná levering van de tekst bepalen hoeveel hij* hiervoor wil betalen. Hij betaalt dus nooit voor iets dat niet bevalt. Dit systeem is gebaseerd op vertrouwen in de eigen kwaliteit én in de ethiek van het moderne bedrijfsleven. Het werkt als volgt:

HET PROCES

Een klant - laten we hem Klimop noemen - zet zijn opdracht uit bij een of meer copywriters, tekstschrijvers, correctoren, journalisten of redacteurs van Copytaria. Hierbij laat hij zich desgewenst leiden door de Briefing-tips van Copytaria. De door Klimop voor deze klus geselecteerde tekstprofessionals krijgen per e-mail bericht dat een opdracht beschikbaar is. De eerste die de klus accepteert, moet het werk binnen de gestelde deadline leveren. (Zie ook 'Een tekst bestellen')

Stel, de klus wordt aangenomen
door de tekstschrijfster Okapi  (alle schrijvers moeten een dierennaam kiezen). Zij schrijft de tekst en levert hem in via het Copytaria-systeem (Zie ook: Tekst leveren). Als ze goed werk heeft verricht, zal Klimop haar allicht passend belonen. (Zie ook 'Wat kost het') Hij kan haar eventueel ook meteen toevoegen aan zijn favorieten.

Heeft Klimop later wéér een klus, dan kan hij deze direct uitzetten bij Okapi. In dat geval krijgt alleen zij bericht van de opdracht. Is ze beschikbaar en was ze de vorige keer tevreden over de beloning, dan zal ze met plezier opnieuw voor Klimop aan de slag gaan. Was ze echter teleurgesteld over de laatste betaling of heeft ze geen tijd, dan kan ze de klus ook aan zich voorbij laten gaan. Ze geeft dan de opdracht terug. Klimop moet hem opnieuw indienen en andere schrijvers krijgen de kans om de klus te claimen. (Zie ook 'Alle schrijvers')

RANKING

Het beoordelingssysteem van Copytaria is een tweesnijdend zwaard. Klanten kunnen na elke opdracht de schrijver op verschillende punten beoordelen. Omgekeerd kunnen ook de schrijvers de opdrachtgever'ranken' (Zie ook 'Alle klanten') voor de kwaliteit van de briefing, de samenwerking en de betaling. Overigens zijn beide partijen op de site alleen onder hun Copytaria-synoniem te zien, zodat geen schade aan eer en goede naam kan ontstaan.

Dit systeem heeft een aantal voordelen. Naarmate Copytaria langer bestaat, neemt geheel automatisch de kwaliteit van het werk toe. Minder goede schrijvers geven de moed op en vallen af omdat ze steeds weinig of niks betaald krijgen. (Zie ook: Wat schuift het?') Te zuinige of slecht briefende klanten zullen merken dat er steeds minder goede schrijvers voor ze aan de slag willen. Goede schrijvers worden automatisch populairder en krijgen daardoor steeds vaker de voorkeur van vaste, goed betalende klanten. Gulle klanten kunnen zich verheugen in gretige en goede copywriters. Marktwerking in optima forma!

KOSTEN

Als Okapi de beloning van Klimop accepteert, stuurt Copytaria de klant automatisch een pdf-rekening uit haar naam. Op die rekening staan dus de bankgegevens van Okapi zelf. Copytaria zit er voor geen dubbeltje tussen.  Toch willen we best wat verdienen. Maar dan wél op basis van 'waardebepaling achteraf'. Op de persoonlijke profielpagina van Okapi staat - onder het overzicht van haar klussen en het in totaal verdiende bedrag - een speciale knop om Copytaria te belonen. Was ze blij met de opdracht en kreeg ze boven verwachting betaald? Dan geeft ze Copytaria een gulle bonus. Vond zij de betaling zonder meer ok? Dan stuurt ze ons wat ze kan missen. Kreeg ze van de klant een luizige fooi die ze in arren moede accepteerde? OK, dan hoeven wij verder ook niks. (Zie verder: 'Een tekst schrijven')

IDEEËN EN MENINGEN

Het idee is niet nieuw! Inderdaad, het bestaat al langer. In sommige streken leggen boeren zakken met aardappelen of andere producten in een hutje langs de weg met een geldpotje er naast. Betaal wat het je waard is. En verschillende individuele ondernemers (coaches, designers, restaurant-eigenaars) gebruiken dit systeem al jaren. Dat is fijn, want dat betekent dat het kán werken. Dus waarom niet voor tekst? Lees ook dit artikel op Marketingfacts.nl.

Voor meer informatie over het systeem en de voor- en nadelen, zie ook de spelregels en de FAQ.

*als we op deze site een mannelijke persoonsvorm gebruiken, bedoelen we natuurlijk net zo goed de vrouwelijke variant. Schrijfsters zijn minstens zo welkom als schrijvers, en hetzelfde geldt voor klanten (m/v). Dat we voor 'hij' kiezen is een keuze voor leesbaarheid. Het ligt allemaal erg voor de hand, maar we wilden het toch even expliciet melden. Bij dezen.

Login
REGISTREER