Je hebt tekstschrijvers en tekstschrijvers. Sommigen schrijven vooral reclameteksten en noemen zich copywriter. Anderen zijn gespecialiseerd in journalistieke producties. En dan heb je natuurlijk nog de al dan niet journalistieke web-schrijvers, die zich vaak ook hebben gespecialiseerd in Search Engine Optimisation (SEO).
Om het de opdrachtgevers makkelijker te maken, vragen we de schrijvers van Copytaria zich in te schrijven bij bepaalde categorieën. Iedere schrijver mag er maximaal twee kiezen, om te voorkomen dat iedereen zich overal voor inschrijft. Ons kent ons, nietwaar? Copytaria zal bij twijfel overleggen met de schrijvers en controleren of de juiste categorieën gekozen zijn.
Kwaliteitsnormen leggen we niet aan, maar we willen wel weten hoeveel ervaring elke schrijver heeft en vragen eventueel ook wat voorbeelden van werk. Dit om te voorkomen dat échte beginners zich inschrijven en de opdrachtgevers te zeer teleurgesteld worden. Een klant die twee keer achter elkaar een zeer slechte tekst krijgt, zal Copytaria de rug toe keren. Dat willen we graag voorkomen.
Welke soort schrijver hij wil inschakelen kan de opdrachtgever zelf aangeven bij het verstrekken van de briefing. Alleen schrijvers in de desbetreffende categorie krijgen bericht van de zojuist geplaatste briefing. Dit zijn de categorieën:
Copywriter (short copy)
Deze tekstschrijver is vooral goed in het bedenken van slogans, kopregels, radio- en televisiecommercials en korte advertentieteksten.
Copywriter (long copy)
De naam zegt het al: de long copy writer heeft een langere adem. Hij doet ook wel kopregels en pay-offs, maar is toch vooral goed in het vertellen van een verhaal. Een brochure, advertenties met veel tekst, bijvoorbeeld voor personeelswerving, of een website.
Tekstschrijver algemeen
Een tekstschrijver die zich geen copywriter noemt, wil zich bewust niet beperken tot de reclame, maar ook meer redactioneel werk maken. Jaarverslagen, voorlichtingsbrochures en dergelijke zijn een kolfje naar zijn hand.
(Bedrijfs)journalist
De journalistiek schrijver is goed in het schrijven van reportages en interviews. In te zetten voor bedrijfsmagazines of wat langere nieuwsbrieven. Een journalist beschrijft de werkelijkheid.
Redacteur
Een redacteur houdt zich vooral bezig met bestaande teksten. Hij herschikt ze, plaatst pakkende kopregels en zorgt voor een logische opbouw. Idealiter in te zetten om de laatste hand te leggen aan een (bedrijfs)magazine of een nieuwsbrief en om van verschillende losse teksten één geheel te maken.
Corrector
De corrector is meer taalkundig bezig. Hij kent de spellingsregels op zijn duimpje en zorgt dat een tekst foutloos is. Al naar gelang de opdracht kan hij ook teksten ontdoen van ambtelijke formuleringen om ze vlotter leesbaar te maken.
Starters & Jong talent
Direct na de officiële start van Copytaria kwamen er diverse inschrijvingen binnen van starters. Jonge én al wat oudere mensen die graag willen schrijven maar die nog niet echt kunnen bogen op serieuze ervaring. Er zitten er tussen die al een heel aardig stukje tekst kunnen produceren. Maar om ze nu zo maar tussen de meer ervaren schrijvers in een categorie op te nemen... dat risico is toch te groot. We willen opdrachtgevers niet als proefkonijn gebruiken.
Tenzij de klant dat zelf wil natuurlijk. Heb jij een tekstje waarvan je denkt: "Geen haast bij, laat ik eens een starter een kans geven.", dan kun je een of meer schrijvers uit deze categorie kiezen. Laat je daarbij leiden door hun profieltekstjes. Overigens, je hoeft het niet uit altruïsme te doen. Wie weet kan een nog heel jonge schrijver precies de toon raken die jouw doelgroep aanspreekt. Voor de goede orde: deze tekstschrijvers werken niet voor niks. Als je hun teksten kunt en wilt gebruiken, verwachten ze ook gewoon betaald te worden.
Sitevullers
Een relatief nieuwe categorie, speciaal bedoeld voor schrijvers die snel veel content kunnen schrijven. Het gaat daarbij meer om de juiste trefwoorden in normale, grammatikaal correcte zinnen dan om overtuigende reclameteksten. Je vindt deze content of SEO writers gewoonlijk via grote tekstbureaus. Hier kun je ze rechtstreeks benaderen en - met behulp van je plafondprijs - snel aan het werk zetten.