Even onder ons, collegaschrijvers. Copytaria is een geheel nieuwe manier om met prestatie en beloning om te gaan. Het is wel een beetje eng. Gaat het werken? Gaan opdrachtgevers echt een redelijke prijs betalen voor ons werk? Riskeren we niet voor niks te werken?
Heel eerlijk gezegd hebben we geen idee wat opdrachtgevers gaan betalen. Het risico bestaat inderdaad dat je eens een klus voor niks doet, omdat een of andere bijgoochem voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Sterker, het kan zelfs zomaar twee keer achter elkaar gebeuren! Wij vermoeden echter dat dit uitzonderingen zullen zijn. Bovendien hebben we een systeem waarmee de schrijvers opdrachtgevers kunnen waarderen, zodat de notoire koopjesjagers al snel droog komen te staan. Op de pagina 'Wat kost het' geven we overigens heel globaal aan wat normale prijzen zijn. Met natuurlijk de bandbreedte van de snelste goedkoopste tot de traagste duurste tekstschrijver.
HOU DE RUG RECHT
Je mag weigeren! De afspraak is dat als een schrijver het geboden bedrag écht te laag vindt, hij de betaling mag weigeren. De klant mag dan de tekst niet gebruiken en moet de opdracht opnieuw indienen. Dat is natuurlijk vervelend, want dan heb je voor niks gewerkt, maar er staat tegenover dat je de klant een slechte ranking kunt bezorgen. Die kan zo'n kunstje niet te vaak flikken, want dan krijgt hij nooit meer een schrijver zo gek om voor hem aan de slag te gaan. Overigens, bij grote meningsverschillen kunnen we eventueel een bemiddelende rol spelen, maar we nemen géén verantwoordelijkheid voor het resultaat.
Ga vooral niet onder je prijs werken. Het Copytaria-systeem blijft alleen interessant als iedereen de rug recht houdt. Het is natuurlijk verleidelijk om een half ei te accepteren als er alleen een lege dop tegenover staat. Maar bedenk wel dat het daarna lastig wordt om ooit weer voor vol aangezien te worden. De volgende keer zal de opdrachtgever dezelfde kwaliteit verwachten voor dezelfde lage prijs. Eigenlijk moet het niet zo zijn dat een schrijver een betaling beoordeelt als 'veel te laag' en hem tóch accepteert. Aan de andere kant... het is je goed recht en de klant ziet natuurlijk aan zijn ranking dat je niet echt content was. Dus grote kans dat hij een volgend keer iets meer zal betalen.
Offerte vooraf is toegestaan. De klant is koning. Dus als die per se vooraf wil weten waar hij aan toe is, dan kun je op verzoek een prijsinschatting geven. Spreek dan bij voorkeur een richtprijs af, met een bandbreedte van bijvoorbeeld 20%, om het Copytaria-systeem toch tenminste nog een béétje in ere te houden. Maar als het niet anders kan en de opdrachtgever wil echt een vaste prijs... slikken en tikken. Vindt de klant jouw offerte te hoog, dan heeft hij binnen het Copytaria-systeem overigens nog maar één uitwijkmogelijkheid: de opdracht opnieuw plaatsen, maar nu voor een bredere groep schrijvers en met een door hemzelf te bepalen plafondprijs. Hij krijgt dan een leverancier die wél voor dat bedrag aan de slag wil.
Bij verschillende schrijvers tegelijk een offerte vragen is en blijft onmogelijk in het Copytaria-systeem. De klant maakt een selectie binnen een categorie tekstleveranciers en de schrijver die het eerste reageert, doet de klus. De klant bepaalt achteraf de beloning, die dus nooit te hoog kan zijn. Zelfs als de opdrachtgever van dit systeem wil afwijken, dan nog is het niet mogelijk schrijvers tegen elkaar uit te spelen om zo goedkoop mogelijk uit te zijn.